برنامه‏ نویسی با #C، بخش دو

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

حال که اندکی با C#  آشنا شده‌ایم بهتر است مبانی نوشتن یک نرم افزار را یاد بگیرید و کد های خودتان را در کنار هم قرار دهید.

اساس فعالیت همه‌ی نرم افزارها الگوریتم آن‌ها است قبل از این که بتوانید برنامه ای بنویسید تا مسئله‏ای حل کند ابتدا باید ان را به چند مسئله کوچک‌تر تقسیم کنید,  الگوریتم برنامه‌ها کاملاً مستقل از زبان برنامه نویسی است که برای نوشتن برنامه از ان استفاده می‌کنید.


 برای کار کردن یک نرم افزار یک سری داده نیاز است که روی آن‌ها پردازش شود نرم افزار این داده‌ها را دریافت می‌کند و به فرمی دیگر تبدیل کرده و ارائه می‌کند.

بنابراین بهتر است در ابتدا با چند اصطلاح آشنا شویم:

متغیرها

متغیر مکانی است که شما در طول کار الگوریتم خود مقداری را در ان ذخیره می‌کنید که بعدها می‌توان بر اساس مقدار ان متغیر تصمیم گیری کنید.

بهتر است برنامه‌ی ساده ای اجرا کنیم تا با این مفهوم بیشتر آشنا شوید:

  • برنامهC#  visual   را اجرا کنید
  • در قسمت template  سمت راست گزینه  windows application  را انتخاب کنید.سپس روی  ok  کلیک کنید.
  •  از جعبه ابزار( جعبه ابزار شامل کنترل‌ها و کامپوننت هایی است که می‌توانید بر روی فرم خود قرار دهید) یک کنترل  button  روی پنجره form 1  قرار دهید.(در مورد پنجره‌ها در  IDE  ویژوال استودیو به تدریج توضیح می‌دهیم).
  • خاصیت  text  مربوط به  button  را به  Add 1 to intNumber تغییر دهید.(با استفاده از پنجره  properties  می‌توانید خاصیت‌های یک کنترل را به راحتی تغییر دهید خاصیت‌ها معمولاً رفتار یا ظاهر یک شی را توصیف می‌کنند. )
  • خاصیت  name  ان را به  btnAdd  تغییر دهید.
  • روی button  در بار کلیک کنید تا تابع مربوط به رویداد click  با نام  btnAdd_click   ایجاد شود.
  • کد های زیر را به ان اضافه کنید.

c02

  • برنامه را اجرا کنید و بر روی دکمه  Add 1 to intNumber   کلیک کنید.

 

برنامه از بالاترین خط شروع می‌شود، یکی یکی خط‌ها را ایجاد می‌کند و به سمت پایین میاید. خط اول یک متغیر جدید به نام  intNumber  ایجاد می‌کند.

 Int در C#  یک کلمه کلیدی است( کلمه کلیدی کلمه ای است که برای ویژوال C#  معنای خاصی دارد). Int  مخفف  integer  به معنای عدد صحیح است و  نوع مقداری که می‌خواهیم  در این متغیر ذخیره کنیم را به  C#  می‌گوید.

این کلمات که برای مشخص کردن نوع داده مورد نظر استفاده می‌شوند به  " نوع داده ای " معروف هستند که رفته رفته بیشتر با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

اگر از دید ریاضی به این دستور نگاه کنید ممکن است اشتباه به نظر برسد اما در حقیقت کاری که این دستور انجام می‌دهد این است که مقدار متغیر intNumber  را با عدد 1 جمع می‌کند و حاصل را مجدداً در  intNumber  ذخیره می‌کند.

توجه به چند نکته حائز اهمیت است:

  • هنگامی که کد یک نرم افزار را می‌نویسید باید بدانید که شما یا شخص دیگری ممکن است در آینده بخواهید این کد را تغییر دهید بنابراین باید تا جایی که ممکن است کد را قابل فهم کنید.
  • در هر جا که لازم است از فاصله و توضیح (توضیحات بخشی از برنامه است که توسط کامپایلر نادیده گرفته می‌شود و می‌توانید هر چه می‌خواهید را بعد از علامت //  بنویسید) استفاده کنید.
  • احتمالاً متوجه شده‌اید که کنترلی که ایجاد کرده‌ایم ساختار نام جالبی دارد تمام آن‌ها دارای یک پیشوند هستند که نوع آن‌ها را مشخص می‌کند. این کار باعث می‌شود که هنگام کد نویسی به راحتی نوع کنترلی که با ان کار می‌کنید را تشخیص دهید.

تعدادی از این پیشوندها و کنترل‌ها به قرار زیرند:

c02-02

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید