برنامه‏ نویسی با #C، بخش ششم

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

در این قسمت به معرفی متد ها و کاربرد آنها خواهیم پرداخت.

یک متد یک تکه کد است که وظیفه خاصی را انجام میدهد.


متد ها که پروسیجر هم نامیده میشوند به دو دلیل اهمیت زیادی دارند. اول این که آنها برنامه را به قسمت های کوچک تر تقسیم میکنند و موجب میشوند که برنامه بهتر درک شود. دوم این که آنها قابلیت استفاده مجدد از کد ها را افزایش میدهند .

هنگامی که شروع به نوشتن یک برنامه میکنید ابتدا باید الگوریتم کلی آن را تهیه کرده و سپس جزئیات هر قسمت از الگوریتم را به کد تبدیل کنید تا کل بخش های الگوریتم را به صورت کد داشته باشید سپس با کنار هم قرار دادن این کد ها به الگوریتم کلی میرسید. یک متد یکی از خط های این  الگوریتم کلی را اجرا میکند برای مثال " یک فایل را باز کن" , "یک متن را روی صفحه نشان بده" و یا مواردی از این قبیل.

دانستن این که چگونه برنامه را به قسمت های کوچکتر تقسیم کنید موردی است که به تجربه نیاز دارد.اهمیت تقسیم کردن یک برنامه به چند قسمت کوچک و تاثیر ان در سادگی برنامه را زمانی مشاهده خواهید کرد که برنامه های بسیار پیچیده تری نسبت به انهایی که تا کنون نوشته اید بنویسید.

چرا از متد ها استفاده میکنیم؟

در استفاده از متد ها باید اطلاعاتی که یک متد برای اجرا به آنها نیاز دارد را فراهم کنید تا نتیجه ی مطلوبی دریافت کنید این اطلاعات ممکن است یک عدد صحیح, یک رشته متنی و یا ترکیبی از هر دو باشد . این اطلاعات به عنوان مقادیر ورودی شناخته میشوند. ( البته بعضی از متد ها ورودی دریافت نمیکنند . بنابراین داشتن مقدار ورودی برای یک متد الزامی نیست).

هنگامی که این اطلاعات را به برنامه میفرستید در اصطلاح داده به تابع فرستاده اید. به این داده ها پارامتر هم گفته میشود . در نهایت برای استفاده از یک تابع شما باید آن را فراخوانی کنید و در واقع شما یک متد را فراخوانی میکنید و داده های مورد نیاز آن را به وسیله پارامتر ها به آن میفرستید.

در ویژوال C# 2005  یک متد یا میتواند مقداری را برگرداند و یا هیچ مقداری را بر نگرداند . به متد هایی که مقداری را برمیگردانند یک تابع و به متد هایی که هیچ مقداری را بر نمیگردانند یک زیر برنامه گفته میشود.

تا کنون در برنامه هایی که در قسمت های قبلی نوشته ایم از متد های زیادی استفاده کرده ایم به عنوان مثال:

pic01

این متد هیچ مقداری را بر نمیگرداند بنابر این نوع مقدار بازگشتی  void  تعریف شده است.

کلمه void  به کامپایلر میگوید که این متد هیچ مقداری را بر نمیگرداند. اگر متدی مقداری را برگرداند به جای استفاده از void  باید  نوع مقداری که برگشت داده میشود را بنویسید ( برای مثال  int  یا  double  یا ... ).

در مثال زیر متدی ایجاد میکنیم که مساحت یک دایره را بر اساس شعاع آن محاسبه میکند.

  • یک پروژه ویندوزی ایجاد کرده و نام ان را برابر  Three Buttons  قرار دهید.
  • سه دکمه فرمان بر روی فرم خود قرار دهید.
  • کد زیر را در قسمت کد برنامه وارد  کنید:

pic2

  • سپس روی دکمه اول دو بار کلیک کرده و کد زیر را در ان وارد کنید:

pic03

  • برنامه را اجرا کرده و روی دکمه  button1  کلیک کنید.
  • در ادامه به عنوان تمرین اگر متد را درون کد مربوط به دکمه های دیگر هم فراخوانی کنید مشاهده میشود که نتیجه یکسانی بدست می اید.

فرستاده شده توسط: مهسا ابراهیمیان

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید