هدف، اصل اول از اصول دمینگ، بخش 1

امتیاز کاربران

در اواخر دهه 1970 دكتر دمينگ چهارده نكته مهم را برشمرد كه اين به درك فرضيه ايشان كمك ميكند. هنگامي كه اين ها باهم به كار گرفته شوند بيانگر فلسفه اي از حيات هستند. این نکات عبارت اند از :

ادامه مطلب: هدف، اصل اول از اصول دمینگ، بخش 1

هدف، اصل اول از اصول دمینگ، بخش 3

امتیاز کاربران

مطالعات موردی:

دراواسط قرن بیستم دولت تایلند تصمیم به احداث بزرگ راهی عظیم گرفت درمسیر این بزرگراه دهکده ای ودر این دهکده معبدی وجود داشت با محرابی کوچک ودولت برای اجرای برنامه خود ناگزیر از جابجبایی این محراب همراه با اثاثیه اش بوداز جمله یک مجسمه بودا به ارتفاع بیش از 3 متر.

دولت با استفاده از جرثقیل طی چند مرحله اقدام به انتقال معبد کرد. به هنگام انتقال مجسمه بودا به مکان جدید سفال مجسمه شروع به فرو ریختن کرد ناگفته پیداست که  مشاهده این صحنه چه هراسی در دل مردم برانگیخت. چرا که می دیدند نماد مذهب باارزششان در حال تخریب است هرچه کارگران تلاش کردند تا از این فاجعه جلوگیری کنند موفق نشدند تا این که مجسمه کاملا از هم پاشید.

اما این پایان ماجرا نبود ناگهان کارگران دست از کار کشیدند و خیره به تماشا ایستادند باور کردنی نبود  در پس تل خاک به جا مانده از مجسمه ,طلای خالصی بود که ناگهان در برابر دیدگان همه شروع به درخشیدن کرد. تا قبل از این ماجرا این مجسمه حدود پنجاه هزار دلار ارزش داشت اما حالا ارزشی میلیونی داشت در ضمن این ماجرا هرساله هزاران گردشگر را به این منطقه میکشاند. آن اتفاق به ظاهر شوم زندگی اهالی دهکده ای کوچک و گمنام را به ناگاه متحول ساخت.

هدف از نقل این داستان این است که آن چه می بینیم ضرورتا همه واقعیت نیست . در واقع زندگی بسیاری از ما حکم همان  ظرف گلی اطراف مجسمه را دارد که واقعیت طلای ناب وجود ما را پوشانده و از نظر پنهان می کند.

فقدان هدف و توان نهفته ی سرکوب شده نه داستانی تکراری که بیماری عالم گیر است .

دنیا پرازکسانی است که همیشه مشغولند اما هیچ گاه نه منشا اثرند ونه راضی اند. زیادی کار می کنند وقت و انرژی صرف می کنند ودر قبال این هزینه ی هنگفت ارزش بسیار ناچیزی به دست می آورند  به این ترتیب زندگی سراسر مشقتی دارند اما به هیچ پیشرفتی نایل نمی آیند.

به این آمارو ارقام توجه کنید:

  • حدود 50 درصد کارگران آمریکایی احساس می کنند که در زیر بار وظیفه و ساعات کاری که هرروز نیز به میزان آن افزوده می شود در حال در هم شکستن هستند (موسسه ی کار و خانواده ها 2001)(2)

  • 88 درصد شاغلان می گویند که سخت در شعبده ی زندگی و کار گرفتارند (موسسه ی مشاوره آون 2000 )(3)

  • تنها 48 درصداز کارگران 35 تا 40 ساله از شغل خود راضی اند این در حالی است که در سال 1995 این نسبت بالغ بر 61 درصد بود. دربین افراد 55 تا 60 ساله نیز این موضوع به چشم می خورد . در این گروه نیز تنها 48 درصد رضایت دارند (هیات امنای کنفرانس 2002)(4)

  • سطح رضایت تمامی طبقات شاغل نسبت به سال 1995 کاهش یافته است (هیات امنای کنفرانس 2002)

بیش از هر چیز این آمار نشان می دهد مردم آمریکا اغلب در تقلای یافتن رضایت از کار و زندگی خویش اند و همین عامل دلسردی از سخت کوشی است ,تلاش بی وقفه ای که هیچ رضایت یا حس موفقیتی در پی ندارند. این موضوع درباره ی شما تا چه حد صحت دارد؟

حال این سوال پیش می آید که :

هدف چيست و داشتن آن چه ضرورتي دارد؟ يك هدف چه خصوصياتي بايد داشته باشد؟ آيا هدف بايد كمي باشد يا كيفي؟ چگونه مي‌توان هدفي را انتخاب كرد؟ بعد از آن‌كه هدف خود را انتخاب كرديم، در ارتباط با آن لازم است چه كاري انجام دهيم؟ و ...
در يك تعريف، هدف وضعيتي است كه مي‌خواهيم در آينده داشته باشيم. اگر خود نتوانيم وضعيت‌مان را در آينده تعيين كنيم،‌ ناچار محيط پيرامون‌مان، وضعيت را به ما تحميل مي‌كند. آنچه كه محيط بر ما حكم مي‌كند چه بسا با ما سازگاري نداشته باشد. پس چه بهتر كه خود، هدف مطلوب‌مان را معلوم كنيم و به سمتش در حركت باشيم.
انتخاب هدف، يكي از ضرورت‌هاي زندگي است كه اگر آگاهانه انجام نشود، نا‌آگاهانه صورت خواهد گرفت. يكي از ضرورت‌هاي انتخاب هدف، اين است كه تمركز ذهني را به همراه خواهد داشت. داشتن ذهني متمركز، يكي از شرط‌هاي لازم براي موفقيت است. يك ذهن متمركز قدرت تفكر و خلاقيت دارد و پر از انرژي است، بنابراين مي‌تواند در مسايل كنكاش كند و اعماق آنها را ببيند. نقطه روبروي ذهن متمركز، يك ذهن آشفته است. با يك ذهن آشفته نمي‌توانيم كاري از پيش ببريم و تمام انرژي‌مان صرف كارهاي بيهوده مي‌شود. دلايل عدم موفقيت با يك ذهن آشفته به قرار زير است:

  • يك ذهن آشفته، لبريز از ايده‌هاي گوناگون است كه ممكن است با يكديگر متضاد باشند. بنابراين پرداختن به يك ايده، ديگري را خنثي مي‌كند و هر دست‌آورد، دست‌آورد ديگري را از بين مي‌برد.

  • دريك ذهن آشفته، يك خط فكري به صورت ممتد جريان ندارد. يك فكر مي‌آيد و بعد توسط فكري ديگر قطع مي‌شود و پس از مدتي كه شخص از مسير اصلي فكري خود، منحرف شد، به ياد مي‌آورد و مجدداً ذهنش را روي موضوع متمركز مي‌كند. براي رسيدن به گنج، لازم است كه زمين را تا رسيدن به آن حفر كنيم. كسي كه ذهني آشفته دارد همانند جوينده‌اي است كه پس از كندن چند وجب از خاك، نقطه ديگري نظرش را جلب كرده و جهت كندن آنجا، از كارش دست مي‌كشد.

  • در يك ذهن آشفته، ارزش‌ها مرتب عوض مي‌شوند؛ زيرا حاصل تجربه و فراست نبوده‌اند. شخص با يك ايده روبرو شده و آن را به عنوان ارزش مي‌پذيرد. سپس با ايده ديگري روبرو مي‌شود و آن را به عنوان ارزش جديد مي‌

    ادامه مطلب: هدف، اصل اول از اصول دمینگ، بخش 3

نگرش QFD به طراحی و تولید محصول

امتیاز کاربران

مهم ‏ترين و اصلي‏ ترين ابزار براي انجام QFD استفاده از خانه d کيفيت (House Of Quality) مي ‏باشد.

ماتريس خانه ی کيفيت(HOQ) مثل موتوري است که کل فرآيند را به پيش برده و ابزاري براي برنامه‏ ريزي و هدايت کليه d فعاليت هاي فرآيند است.


 

مهم‏ ترين و اصلي ‏ترين ابزار براي انجام QFD استفاده از خانه d کيفيت (House Of Quality) مي‏ باشد.

ماتريس خانه ی کيفيت(HOQ) مثل موتوري است که کل فرآيند را به پيش برده و ابزاري براي برنامه‏ ريزي و هدايت کليه ی فعاليت هاي فرآيند است.

عناصر اصلي ماتريس خانه ی کيفيت شامل نيازمندي هاي مشتريان، ويژگي هاي محصول، اهميت نيازمندي هاي مشتريان، ماتريس طرح ريزي و ارتباط ويژگي با ويژگي مي‏ باشد. آغاز فرآيندQFD با ساختن خانه ی کيفيت است. اين خانه هيچ ساختار سحرآميزي نداشته و ساختاردهي آن مشکل نيست، فقط نياز به توجه کافي و صرف زمان مناسب براي کار گروهي دارد. حال که خانه کيفيت تهيه شد با آن چه بايد کرد؟

HOQ يک وسيله ی ساختاريافته ارتباطات است. مهندسان از آن به عنوان وسيله‏ اي براي خلاصه‏ سازي داده‏ ها و تبديل داده‏ ها به اطلاعات استفاده مي‏ کنند. اين ماتريس دربرگيرنده ی اطلاعات مربوط به صداي مشتري است که بخش بازاريابي و فروش از آن بهره مي‏ برند.

مديران رده بالا، برنامه ‏ريزان استراتژيک، بازارياب‏ ها و افراد خبره نيز از اين ابزار مي ‏توانند براي تعيين فرصت هاي استراتژيک استفاده کنند

 مراحل QFD

1- طرح ريزي محصول(Product Planning) : شناسايي و درک خواسته‏ ها و نيازهاي مشتري و ترجمه و تبديل آن به نيازمندي هاي فني يا مشخصه‏ هاي طراحي محصول يا زبان فني کارخانه.

2- طراحي محصول :(Product Design) تبديل نيازمندي هاي فني محصول به مشخصات قطعه و اجزاء آن.

3- طرح‏ ريزي فرآيند (Process Planning): تبديل مشخصات قطعات و اجزاء محصول به مشخصات و ويژگي‏ هاي فرآيند.

4- طرح ‏ريزي کنترل فرآيند (Process Control Planning): طراحي روش هاي کنترل فرآيند بر اساس مشخصات و ويژگي هاي فرآيند.

تجزیه و تحلیل عوامل شکست

امتیاز کاربران

تجزیه و تحلیل عوامل شکست و آثار بالقوه آن، روشی فنی ومهندسی است که خطاها و مشکلات بالقوه را در سیستم، طرح محصول، فرایندهای تولید محصول و ارایه خدمات تعریف کرده و آنها را شناسایی و برطرف می کند.این فعالیتها قبل از این که طرح محصول و فرایندهای تولید محصول و همچنین نحوه ارائه خدمات مربوط به مشتری خاتمه پیدا کند انجام می شود.

ادامه مطلب: تجزیه و تحلیل عوامل شکست